Burgerhulpverlener

Wat wordt er van u verwacht als burgerhulpverlener: 

Moet ik altijd beschikbaar zijn? U hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn. U geeft zelf in het systeem aan op welke tijdstippen u beschikbaar bent. Ook kunt u verschillende adressen opgeven, bijvoorbeeld uw woon- en werkadres. Tijdens vakantie of bij ziekte zet u de melding tijdelijk stop.

Ben ik verplicht om bij een oproep naar het slachtoffer te gaan? U bent niet verplicht om naar het slachtoffer te gaan als u een oproep krijgt. Soms lukt het niet, ziet u de oproep niet op tijd of bent u met iets bezig waar u niet weg kunt. Het systeem houdt er rekening mee dat niet iedereen kan en stuurt de oproep uit aan meerdere personen.

Ben ik alleen of met meerdere mensen? De kans is heel groot dat er meerdere mensen naar het slachtoffer toegaan. Het systeem stuurt een oproep uit naar meerdere mensen die zich in de buurt van het slachtoffer bevinden. Bovendien is degene die 112 belt ook bij het slachtoffer en bent u dus nooit alleen. Als er voldoende personen reageren dat zij onderweg zijn, krijgen de anderen een bericht dat zij niet hoeven te gaan.

Kan er iets mis gaan omdat ik geen ervaren hulpverlener ben? Zonder hulp overlijdt iemand met een hartstilstand. Uw poging het slachtoffer te redden heeft dus altijd zin! Bedenk ook dat het voor nabestaanden heel waardevol is dat iemand snel is gaan reanimeren en er alles aan heeft gedaan om hun dierbare te redden. U heeft een geldig reanimatiediploma, dus u heeft de vaardigheden geoefend. In een noodsituatie is de kans groot dat deze naar boven komen. Er zijn meestal andere burgerhulpverleners ter plekke, die elkaar helpen.

Wie haalt een AED en is deze altijd beschikbaar? Burgerhulpverleners die dichtbij het slachtoffer wonen of werken krijgen een oproep. Een deel krijgt een adres door van een AED, en haalt eerst een AED op. Een ander deel krijgt het verzoek om direct naar het slachtoffer te gaan. De 112-centrale geeft alleen locaties door van AED’s die beschikbaar zijn. In het systeem staat vermeld op welke tijdstippen de AED toegankelijk is. Als de AED beveiligd is, krijgt u een pincode om de kast te openen of de centralist opent tijdelijk de kast op afstand.

Met wie kan ik na een reanimatie praten? Hulp bieden bij een hartstilstand kan ingrijpend zijn. Mocht u hier achteraf last van hebben, praat er dan over met familie of vrienden of neem contact op met:

  • andere burgerhulpverleners die bij de reanimatie aanwezig waren
  • de helpdesk van het oproepsysteem
  • een voorlichter van de Infolijn Hart en Vaten: 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 – 13.00 uur)
  • uw reanimatie-instructeur (via de cursusorganisatie)
  • Sensoor: dag en nacht bereikbaar via 0900-0767
  • uw huisarts, die u indien nodig doorverwijst naar een professionele hulpverlener
  • de ambulancedienst die bij de reanimatie betrokken was
  • Uw AED leverancier. Sommige leveranciers bieden pakketten waar nazorg in zit.